xbox چیست؟
Xbox 360
ایکسباکس ۳۶۰
( Xbox 360) در تاریخ ۲۲ نوامبر سال ۲۰۰۵ وارد بازار شد، در ابتدا تیم توسعه دهنده کنسولهای بازی در شرکت مایکروسافت تصمیم داشت کنسول XBOX ۳۶۰ را با نام زنون (Xenon) یا XBOX 2 به بازار معرفی کند، اما شرکت مایکروسافت برای این که طیف اثرگذاری این محصول را بیشتر برای مردم نمایان کند، نام ایک سباکس ۳۶۰را انتخاب کرد.
عدد ۳۶۰ با توجه به لوگوی رسمی کنسول میتواند واحد درجه داشته باشد که میخواهد مفهوم دربرگیرنده را برای کاربر خود القا کند. به این معنا که کاربر خود را در مرکز دنیای ساختگی توسط این کنسول حس خواهد کرد.
مشخصات xbox 360 :
نوع: کنسول بازی
نسل: هفتم
واحد پردازش مرکزی: ۳٫۲ گیگاهرتز سه هستهای از نوع POWER PC با ساختار متفارن ساخت IBM
واحد پردازش گرافیکی : یک بسته شامل: Custom ATI Xenos ۵۰۰Mhz + NEC Daughter Die with ۱۰MB eDRAM
حافظه: ۵۱۲MB DDR III
تعداد کنترلها: حداکثر ۴ عدد به صورت بی سیم و ۳ عدد از راه USB
اتصال: ۳ عدد USB + درگاه Wi Fi + پورت ۱۰۰BASE-TX Ethernet برای اتصال به اینترنت , همچنین سیستم ۲ عدد ورودی برای کارت حافظه اختصاصی دارد.
درایو: DVD Rom ۱۲X با حداکثر سرعت انتقال داده ۱۶٫۵MBps
۱۲x DVD: ۶۶Mbps(dual layer) – ۱۳۲Mbps(single layer) / ۸٫۲ – ۱۶٫۵MBps
فروش: ۱۷٫۱ میلیون عدد (تا پابان سال ۲۰۰۷)
پرفروشترین بازی: بازی هیلو ۳ با فروش بیش از ۱۷.۷ میلیون نسخه تا سه ژانویه ۲۰۰۸ است.
ریجنها:
ایکس باکس ۳۶۰ در ریجنهای مختلف از جمله pal ntsc uc و ntsc-j ارائه میشود.
اطلاعات کامل در ادامه مطلب….
این کنسول در ابتدا به صورت دو مدل CORE PACK و PREMIUM PACK به بازار عرضه شد که مدل CORE PACK این کنسول فاقد هارد درایو و هدست و دستههای بی سیم بوده ولی مدل
PREMIUM PACK دارای هارد دیسک ۲۰GB و دستههای بی سیم و هدست بود.مدل
پرمیوم با ارائه شدن مادر برد فالکون دارای هارد ۶۰ گیگابایتی شد.تا این که سر انجام با معرفی مادربرد جاسپر ساخت مدل پرمیوم هم متوقف شد.
از مدلهای بعدی که برای این کنسول عرضه شد میتوان به ARCADE PACK و ELITE PACK اشاره کرد.
در مدل
ARCADE خبری از هارد نبود ولی به جای آن از یک مموری به ظرفیت ۲۵۶ مگا بایت استفاده شده بود این مدل در اوایل سال ۲۰۰۸ به بازار عرضه شد در این مدل از فن آوری ۶۵ نانو متری برای CPU و GPU استفاده شده است.در سال نیمهٔ دوم سال ۲۰۰۹ این مدل دارای ۵۱۲ مگابایت مموری داخلی شد و مموری کارت از پک آن خذف گردید
مدل ELITE را میتوان کاملترین پک این کنسول نامید. رنگ این مدل مشکی میباشد، با ارائه بازی Moder Warfare دو باندلی از ایکس باکس شامل هارد ۲۵۰ گیگا بایتی و دو دسته بیسیم به علاوه یک عدد از بازی مادرن وارفر ارئه شد.این اولین نوع ایکس باکس با هارد بیشتر از ۱۲۰ گیگابایت بود ، بعدها باندلهای دیگری نیز شامل هارد ۲۵۰ گیگا بایتی مثل باندل فورزا موتور اسپورت ارائه شدند. این کنسول از ابتدای تولید تا به امروز شامل ۳ نوع مادر برد مختلف بوده که آخرین آنها مادر برد جاسپر است که تمامی مشکلات حرارتی در آن بر طرف شده است. اخریا مایکروسافت مدل جدیدی از ایکس باکس را معرفی کرده که شامل فرقهای اساسی با مدلهای پیشین است که در ذیل به آنها اشاره خواهد شد:
این مدل ۱۵ درصد کوچکتر از مدلهای پیشین است و دارای هارد داخلی ۲۵۰ گیگا بایتی است. تعداد پورتهای
usb در این مدل از سه پورت به ۵ پورت افزایش یافته است. این مدل همچنین دارای wi-fi داخلی است که در باند۲٫۴ GHz 802.11 b/g/n کار می کند. رنگ کنسول به مشکی براق (مانند رقیبش پلی استیشن ۳) در مقایسه با رنگ مشکی مات مدلهای الایت تغییر یافته است ، این مدل همچنین علاوه بر داشتن خروجی HDMI دارای خروجی صدای نوری نیز هست. به علاوه دکمههای کنسول از فشاری به تاچ باتن تغییر یافته است. این مدل همچنین از رم ریدرها نیز پشتیبانی میکند با تولید این کنسول مایکرو سافت اعلام کرده است تولید باقی مدلها متوقف شده و فقط این مدل تولید خواهد شد. در حالی که قیمت این مدل جدید با این همه امکانات اضافی کماکان در حد همان
الایت باقی مانده است (۲۹۹٫۹۹ دلار امریکا)
واحد پردازشگر گرافیکی
واحد پردازشگر گرافیکی این دستگاه پکیج یا بستهای است که از دو بخش مجزا تشکیل گردیده مشتمل بر یک Chip طراحی شده توسط ATI به نام Xenos و یک daughter die ساخت کمپانی NEC که ۱۰ مگابایت حافظه جاسازی شده (eDRAM) دارد.
این پردازشگر مجموعا از ۳۳۷ میلیون ترانزیستور ساخته شده و در کلاک ۵۰۰ مگاهرتز کار میکند.
به شکرانه این معماری و daughter die واحد پردازشگر گرافیکی توانایی اعمال Anti Aliasing ۴X و Motion Blur را بدون کمترین هدر دهی توان پردازشی دارد.
همچنین Xenos اولین[sup]
[/sup]پردازشگر گرافیکی بوده که از قابلیت Unified shader model یا مدل سایه زنی یکپارچه استفاده کرده به طوری که قابلیتی شبیه به اون تا یک سال و نیم بعد یعنی در January ۳۰, ۲۰۰۷ که برای اولین بار در GPUهای کامپیوترهای شخصی مورد استفاده قرار گرفت منحصرا در اختیار
Xenos بوده.
واحد پردازشگر مرکزی Xenon (زنون)
نکته: با پردازنده Xeon اینتل اشتباه نگیرید.
Xenon نام واحد پردازشگر مرکزی در Xbox ۳۶۰ است. اسم کد این پردازنده Waternoose در IBM و
XCPU در مایکرو سافت است و بر اساس تکنولوژی Power PC پایه ریزی شده.
این پردازنده متشکل شده از ۳ هسته مستفل ولی متفارن که بر روی یک چیپ جاسازی شدن و هر هسته دو رشته متقارن سختافزاری دارد که مجموعا میشوند ۶ رشته برای کل CPU و در هر رشته ۱۲۸ دستورالعمل رجیستر ۱۲۸ بیتی دارد.
هر هسته مستقلا ۳۲KB کشه سطح L۱ و کل پردازنده ۱MB کشه ۲۵۶Bit سطح L۲ یه صورت اشتراک گذاشته شده میان هر ۳ هسته دارد که کشه L۲ در نصف کلاک پردازنده و با پهنای باندی برابر با ۵۱٫۲ گیگابایت بر ثانیه (۲۵۶bit × ۱۶۰۰Mhz) کار میکند.
این پردازنده مجموعا ۱۶۵ میلیون ترانزیستور دارد که در ابتدا با تکنولوژی ۹۰nm ساخته شده بود ولی قرار است تکنولوژی ساخت آن تا ۴۵nm ارتقا پیدا کند.
به طور کلی و با توجه به دستو العملهای جاسازی شده میتوان این پردازنده را یک پردازنده مخصوص برای شتاب دهی گرافیکهای سه بعدی و فیزیک در بازیها به حساب آورد.
حافظه
این کنسول ۵۱۲MB حافظه DDR III دارد که در کلاک ۷۰۰Mhz و در نهایت به دلبل ساختار نرخ دادهای دو برابر (Double data rate) این نوع حافظه در کلاک موثر ۱۴۰۰Mhz کار میکند.
معماری حافظه در ایکس باکس ۳۶۰ به صورت ساختار حافظه یکپارچه (unified memory architecture) مییاشد , بدین صورت که حافظه مابین CPU و GPU به اشتراک گذاشته شدهاست.
این ساختاز حافظه انعطاف پذیر یه CPU و GPU اجازه میدهد که در مواقع حساس هر کدام به حافظه بیشتری دسترسی پیدا کنند.
کینکت | kinect
Kinect
![[تصویر: moz-screenshot-5.png]](http://khansariha.com/file:///C:/Users/Javad/AppData/Local/Temp/moz-screenshot-5.png)
![[تصویر: moz-screenshot-6.png]](http://khansariha.com/file:///C:/Users/Javad/AppData/Local/Temp/moz-screenshot-6.png)
کینکت برای xbox 360 یا به طور ساده
کینکت که به طور کلی نام پروژه اش پروزه ناتال (Project Natal) نام داشته نام وسیله ایست که منجر به استفاده از بازیهای رایانه ای بدون استفاده از هیچگونه کنترلگری میشود. البته تنها استفاده ی آن در مورد بازیهای رایانه ای نبوده بلکه میتوان از آن در تمامی موارد سرگرمی همانند تماشای فیلم و گوش دادن به موسیقی استفاده نمود. این وسیله توسط شرکت امیرکایی مایکروسافت (Microsoft) ساخته شده است و بر روی دستگاه بازی
ایکس باکس ۳۶۰ ( Xbox 360) قابل استفاده است.
مرجع این وسیله بر پایه ی یک دوربین با دو عدد لنز و یک درگاره مادون قرمز است که درگاه مادون قرمز و یکی از دوربینها برای تشخیص عمق تصاویر است و دوربین دیگر هم که یک دوربین رنگی (RGB) است برای تشخیص تصاویر میباشد. این دوربین به کاربران ایکس باکس ۳۶۰ اجازه میدهد تا بدون لمس کردن هیچ کنترلگری بتوانند تمامی اجزای موجد بر صفحه را به کنترل خود در بیاورند. این دوربین حتی توانا به درک و تشخیص صداهای کاربر خود نیز میباشد و با تشخیص آنها قادر به انجام فرمان آمده از سوی کاربر است.
برنامه ای که برای آغاز دسترسی مردم به این وسیله در نظر گرفته شده است به این شرح است که فروش این دستگاه ابتدا در تاریخ ۴ نوامبر ۲۰۱۰ از شمال آمریکا شروع میشود و سپس در سراسر جهان برای متقاضیان عرضه میشود.
پک کامل این دستگاه شامل یک دستگاه ایکس باکس ۳۶۰ باریک با حافظه ی ۲۵۰ گیگابایت به همراه بازی ماجراجوییهای کینکت و یک دستگاه دوربین کینکت است.
ناتال | Natal
پروژه ناتال در کنفرانس E3 2009 توسط
مایکروسافت معرفی شد و قرار است در اواخر سال ۲۰۱۰ به بازار وارد شود. در این پروژه، یک مکانیزم کنترل کننده با استفاده از تکنیکهای پردازش صدا و تصویر به ایکس باکس اضافه میشود، به صورتیکه استفاده کننده میتواند تنها با حرکت اجزا بدن خود و بدون استفاده از هیچگونه دستگاه کنترل کننده به هدایت و استفاده از بازیها و امکانات ایکس باکس بپردازد. اسم این پروژه بعدها به کینکت (kinect) تغییر یافت.
هک | Hack
این کنسول در همان روزهای اول ارائه هک شد. تا کنون تعداد زیادی مود چیپ برای آن ساخته شده است ولی هکرها توانسته اند با هک کردن فریم ویر درایور کنسول آنرا کرک نرم افزاری هم کنند. از مزایای کرک نرم افزاری به سخت افزاری امکان بروز رسانی آن میباشد. با کرک شدن این کنسول امکان اجرای دیسکهای کپی با آن به عمل آمده است، اگرچه این کار خالی از مخاطره نیست. طبق روال چند سال اخیر با شروع فصل پاییز مایکرو سافت اقدام به شناسایی کردن کنسولهای کرک شده ای که مشغول بازی کردن در لایو هستند میکند و با بن کردن آنها مانع از ادامه فعالیت انها در محیط
Live میشود و بعضا مشکلات دیگری مثل عدم امکان ذخیره بازیها روی هارد را سبب میشود. در آخرین موج بن (بن ویو ban wave) مایکروسافت موفق شد بیش از یک میلیون کنسول کرک شده در سرتاسر جهان را بن کند.
معایب
یکی از مهمترین این ایرادات مشکل گرم کردن بیش از حد کنسول بود که باعث میشد کنسول در مواقعی هنگ کند و در بعضی موارد دیگر کار نکند! البته این مشکل شامل تمامی کنسولها نمیشد و درصدی از آنها را شامل میگشت. شرکت مایکروسافت پس از بررسیهای لازم، خط تولید
XBOX360 را چند ماه بعد عوض کرد و ایرادات آن را تا حدود زیادی برطرف ساخت. به طوری که در کنسولهایی که بعد از تاریخ فوریهٔ ۲۰۰۶ میلادی تولید شدند این مشکل حرارتی دیگر وجود نداشت. این که کنسول مشکل حرارتی دارد یا خیر را فقط باچند ساعت روشن گذاشتن و بازی کردن با آن میشود فهمید و راه دیگری ندارد! تمامی این مشکلات با ارائه مادر برد جاسپر در سال ۲۰۰۹ به پایان رسید.