...SILICONVALLEY

شما علاوه بر این مطالب با استفاده از جعبه لینک میتوانبد فیلم های تکنولوژی جدید را از اپارات با دسته بندی موضوعی مشاهده نمایید!

...SILICONVALLEY

شما علاوه بر این مطالب با استفاده از جعبه لینک میتوانبد فیلم های تکنولوژی جدید را از اپارات با دسته بندی موضوعی مشاهده نمایید!

وسایل ارتباطی مورد استفاده در هواپیما!


وسایل ارتباطی مورد استفاده در هواپیما!

Avionic به معنی دستگاه های الکترونیک هوایی است . و سیستم های الکترونیکی برای استفاده در هواپیما ٬ ماهواره ها و فضاپیماها ٬ شامل ارتباطات ٬ هدایت هواپیما و نمایش و مدیریت سیستم های متعدد را در بردارد .

Communications ارتباطات

ارتباطات کابین خلبان هواپیما را به زمین و مسافران متصل می کند .ارتباطات روی هواپیما از طریق سیستم صحبت در برابر جمع public address و ارتباط داخلی هواپیما فراهم می شود .سیستم ارتباطات هوایی VHF روی باند هوایی 18 MHZ تا 136.975 MHZ کار می کند هر کانال با باند کناری خود 8 KHZ فاصله دارد . و مدولاسیون دامنه AM استفاده می شود .تبدیل از طریق یک حالت ساده انجام می گیرد . ارتباطات هواپیما همچنین می توتند با استفاده از HF (مخصوصا برای پروازهای با عبور از اقیانوس)یا ارتباط ماهواره ای اتفاق بیفتد .

سیستم ارتباطی ٬ آدرس دهی و گزارش دهی هواپیما :

سیستم ارتباطی ٬ آدرس دهی و گزارش دهی هواپیما (ACARS) مسیر داده هوا زمین ضروریبرای ارتباط جهانی برای اطلاعات حیاتی مانند AOC و ATC برای هواپیماهای تجاری و مدیریت جهانی ترافیک هوایی (GATM) و قابلیت تحرک 21 (M21) اطلاعات برای کاربردهای نظامی می باشد.

پیام های ARINC از طریق VHF ٬ HF یا مسیرهای ماهواره ای (SATCOM) با فراهم کننده های سرویس انتقال داده (DSP) که از طریق شبکه های اینترنتی مربوط به زمین کار می کنند مبادله می شوند که یک مسیر فرستادن به هواپیما و یک مسیر برای گرفتن از هواپیما توسط ACARS به آن فراهم می شود تعیین مسیر از سیستم ها فرمان و کنترل(C2) و به فراهم می شود .

شرکت سازنده کامپیوتر هانی ول ACARS ایمن را توسعه داد تا رضایت شرکت های هواپیمایی تجاری را تامین کند و راه حل ایمن ACARS که بر پایه استاندارد های صنعت است را شناسایی کند . پیدایش به کار گیری ACARS امن و سرویس های ایمن ATN و پنهان کردن ارتباطات و پایگاه داده ها کلید های عمومی موجب فراهم آوردن مسیرهای مسافرتی موثر و اقتصادی برای خطوط هوایی و مالکان هواپیما منفعت های عملی مهمی را تشخیص دادند که شامل :

اطمینان در فرستادن :

محافظت داده : سری کردن و فراهم کردن محتوتی پیام های خطوط و پیام های احساسی مسافران از فاش شدن با درخواست های غیر مجاز محافظت می کرد .

کاهش هزینه خطوط انتقال داده : فشرده سازی فایل داده اندازه پیام ACARS منتقل شده را به35% مقدار کلی آن کاهش می دهد .

نتایج تکان دهنده استفاده از تلفن همراه در هواپیما!

        نتایج تکان دهنده استفاده از تلفن همراه در           هواپیما


گروه خبری GSM: برخی از مسافران هوایی باور نمی‌کنند که روشن نگاه داشتن تلفن همراه هنگام پرواز می‌تواند خطرناک باشد. حال یاتا، سازمان بین‌المللی حمل ونقل هوایی پس از انجام مطالعه‌ای جامع، نسبت به این مورد به طور جدی هشدار داده است.

هربار که هواپیمایی در آستانه‌ پرواز است ، تیم پرواز بدون استثنا از مسافران درخواست می‌کنند که تلفن‌های همراه، لب‌تاپ و در کل هرگونه وسیله الکترونیکی‌ای را که همراه دارند خاموش کنند، زیرا گفته می‌شود که روشن بودن این وسایل می‌تواند در سیستم‌های الکترونیکی هواپیما اختلال ایجاد کرده و حتی منجر به سقوط هواپیما شود.

اما بسیاری از مسافران این هشدارها را آنقدر جدی نمی‌گیرند و اعتقاد دارند که این حساسیت‌ها تا حدی اغراق‌آمیز هستند. اما یاتا، سازمان بین‌المللی حمل و نقل هوایی بر اساس مطالعه‌ جدیدی در این زمینه، اعلام کرده که روشن نگاه داشتن دستگاه‌های الکترونیکی در حین پرواز امنیت هواپیما را به طور جدی به خطر می‌اندازد. بر اساس نتایج این مطالعه در طول شش سال گذشته دست‌کم ۵۷ سانحه ایمنی هنگام پرواز پیش آمده که از نظر خلبانان و مهمان‌داران با روشن بودن وسایل الکترونیکی همراه مسافران در ارتباط بوده است.

میزان تأثیر وسلیل الکترونیکی در سیستم هدایت‌گر هواپیماها

این اطلاعات نتایج نظرسنجی ‌از کارمندان بیش از صد خط هوایی است که یاتا در جریان تحقیقات خود انجام داده است. در ۲۶ مورد از این سوانح ایمنی، در سیستم کنترل پرواز، از جمله سیستم هدایت خودکار هواپیما و سیستم فرود خودکار اختلال به وجود آمده است. همچنین در برخی موارد، سیستم "جی‌پی‌اس" (دستگاه نشان‌دهنده موقعیت جغرافیایی) و سیستم‌های ارتباطی دچار اشکال شده و در برخی موارد کاملا از کار بازمانده‌اند.

خلبانان و مهندسین پرواز دلیل بیشتر این اتفاقات در حین پرواز را روشن بودن تلفن همراه مسافران می‌دانند. در عین حال در جریان مطالعه‌ای که از سوی یاتا در این زمینه صورت گرفته بارها به این نکته اشاره شده که هنوز مدرکی قطعی برای اثبات تاثیر وسایل الکترونیکی در ایجاد اختلالات ایمنی در هواپیماها وجود ندارد، اما گزارش‌های مختلف از سوی خلبانان و اعضای دیگر گروه‌های پرواز حاکی از آن است که روشن بودن وسایل الکترونیکی مسئول اصلی بروز اختلالات حین پرواز است.

به گزارش دویچه‌وله، در یکی از این گزارش‌ها آمده است که در جریان یک سفر هوایی، سیستم جی‌پی‌اس هواپیما ناگهان از کار می‌افتد و پس از این که سه نفر از مسافران به درخواست مهمان‌داران تلفن‌همراه و آی‌پد‌های خود را خاموش می‌کنند، اختلال برطرف می‌شود.

خطر استفاده از بلک‌بری و آی‌فون در هواپیماهای قدیمی

دیو کارسون Dave Carson، یکی از متخصصین شرکت سازنده هواپیمای بوئینگ که در زمینه اختلالات احتمالی توسط دستگاه‌های الکترونیکی تحقیق می‌کند، اعتقاد دارد که امواج وسائل الکترونیکی همراه مسافران سنسورهای الکترونیکی بسیار حساس هواپیما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند و در برخی موارد حتی از کار می‌اندازد.

اما جان نانس John Nance، خلبان سابق و کارشناس مسائل ایمنی هواپیما در گفتگویی با شبکه آمریکایی ABC News گفته است که نتایج بررسی‌های یاتا برای اثبات خطر روشن ماندن وسائل الکترونیکی در سفرهای هوایی کافی نیست. او اعتقاد دارد که در بروز اختلالات ایمنی به غیر از امواج وسایل الکترونیکی، موارد مختلف دیگری هم می‌تواند دخیل باشد.

جان نانس استفاده از تلفن‌های همراه در هواپیماهای مدرن را بی‌خطر می‌داند، زیرا دستگاه‌های الکترونیکی این هواپیماها به اندازه کافی از لحاظ ایمنی محفوظ هستند. اما مهندسین شرکت بوئینگ گزارش داده‌اند که استفاده از وسایلی مانند بلک‌بری و آی‌فون در هواپیماهای قدیمی می‌تواند به راحتی موجب اختلال در جهت‌یابی و برقراری ارتباط شود.