...SILICONVALLEY

شما علاوه بر این مطالب با استفاده از جعبه لینک میتوانبد فیلم های تکنولوژی جدید را از اپارات با دسته بندی موضوعی مشاهده نمایید!

...SILICONVALLEY

شما علاوه بر این مطالب با استفاده از جعبه لینک میتوانبد فیلم های تکنولوژی جدید را از اپارات با دسته بندی موضوعی مشاهده نمایید!

ای پد چیست ؟


ای پد چیست؟




اگر یکی از دنبال کنندگان اخبار دنیای فناوری باشید مطمئنا تا بحال خبر جدیدترین محصول

کمپانیApple و به نوعی اولین تبلت حاضر در این کلاس یعنی iPad  را شنیده اید.

دستگاهی که با ایده ای جدید بار دیگر همچون iPod و iPhone  توجه همگان را به خود جلب نموده و تمامی رسانه های دیداری و شنیداری دنیا را به تعریف و تمجید از این محصول زیبا وا داشته است. در مقاله پیش رو سعی داریم با جمع آوری تمامی اطلاعاتی که تا بحال در رابطه با iPad منتشر شده است دیدی کلی و نمائی کامل از ساختمان دستگاه و انتظاری که از آن می توان داشته ارائه دهیم

اگرچه لازم به ذکر است که به هیچ عنوان ما قصد تبلیغ و یا تمجید از محصول فوق الذکر را نداریم و در مقالات بعدی قطعا  انواع مختلف محصولات دیگر کمپانی ها را نیز مورد توجه قرار خواهیم داد تنها هدف ما دادن اطلاعات مفید به کاربران است

ایده تبلت های لمسی و دستگاه های کوچکی که نیازهای پردازشی و شبکه ای کاربران را با بدون نیاز به همراه داشتن کامپیوترهای بزرگ و یا حتی نوت بوک های جمع و جور در فضائی بسیار محدود و در عین حال کارآمد برآورده مینمایند داستانی نسبتا قدیمی با بازیگرانی متعدد است که با اینکه Apple بعنوان یکی از شرکت های بزرگ در زمینه ساخت کامپیوترهای همراه تا بحال در آن وارد نشده بود اما پتاسیل های فوق العاده این شرکت و مخصوصا تجربه رویائی حاصل از فروش مافوق تصور محصولات تمام لمسی در کلاس پخش کننده های موسیقی و تلفن های همراه این شرکت بلاخرهApple   را نیز در این رقابت جذاب وارد نمود

اما یک نگاه به مشخصات iPad و کاربری خاصی که برای آن در نظر گرفته شده است تفاوت های آشکاری را میان این وسیله و دیگر نمونه های معمول این کلاس مشخص می نماید که شاید شاخص ترین آنها به سیستم عامل خاص دستگاه که شباهت بسیار زیادی به نمونه های حاضر درiPhone و iPod Touch دارد، باز گردد.

تکنولوژی بکار گرفته شده در بخش لمسی صفحه نمایش، طراحی زیبا و چشم نواز و از همه رویائی تر قیمت نسبتا مناسبی که برای نسخه Basic آن در نظر گرفته شده است همه و همه دست بدست همه داده اند تا از iPad بار دیگر محصولی طوفانی در ردیف دیگر تولیدات فوق محبوب این شرکت بسازند

ظاهر دستگاه در نگاه اول ترکیب غریبی از یک iPhone  کاملا بزرگ و یک MacBook Air  نسبتا کوچک به نظر می رسد که المان های آشنائی  نظیر صفحه نمایش تمام لمسی و کلید Home مرکزی را در خود جای داده است.

ابعاد iPad در حدود 13.4×189.7×242.8  میلیمتر با وزن 680 گرم برای مدل های فاقد 3G و 730 گرم برای مدل های دارای این قابلیت است.

نکته جذاب در این میان به قطر کاملا ناچیز 13.4 میلیمتری دستگاه باز می گردد که در مقایسه با آخرینiPhone  تولید شده توسط این شرکت تنها حدود یک میلیمتر افزایش یافته است.

بخش روئی دستگاه شامل یک صفحه نمایش کاملا بزرگ در مرکز می گردد که توسط یک قاب تیره نسبتا عریض احاطه گردیده است.

قاب نقره ای دورتا دور دستگاه به روشنی حس در دست گیری یکiPhone  بزرگ را در ذهن تداعی می کند احساسی که با برگرداندن دستگاه و مشاهده بخش آلومینومی بسیار زیبای پشت دستگاه نیز کاملا تکرار می گردد.

یکی از راه های شناسائی سریع دو مدل معمولی و 3G  از پشت دستگاه مشخص می شود جائی که مدل 3G  دارای بخشی تیره رنگ در بالای این قسمت است که به نوعی آنتن آن محسوب می شود

صفحه نمایش iPad یک نمونه 9.7 اینچی تمام لمسی با نور پس زمینه LED ست که از وضوح فوق العاده 768×1024 پیکسل با نسبت 132 پیکسل در هر اینچ برخوردار است

ویژگی اصلی این صفحه نمایش همانطور که از یک تبلت انتظار داریم قابلیت لمسی آن و همانطور که از یک Apple انتظار داریم قابلیت لمسی خازنی آن است جائی که همچون دیگر لمسی های این شرکت علاوه بر عملکرد بی نظیر در هنگام لمس صفحه نمایش، امکان Multi-Touch یا لمس چندگانه نیز برای آن فراهم شده است

از دیگر خصوصیات این بخش بجز چرخش اتوماتیک تصویر باید به پوشش Oleophobic در مقاوم ساختن صفحه نمایش در جذب اثر انگشت و عملکرد مناسب آن در نور مستقیم خورشید اشاره کرد

که البته این آخری صرفا به واسطه سابقه بسیار درخشان Apple در این قابلیت ذکر گردیده و هنوز تست عملی از آن در محیط های خارجی صورت نپذیرفته است.

صفحه نمایش حاضر در iPad بجز موارد گفته شده دارای یک قابلیت پیشرفته و مدرن به نام IPS نیز هست که پیش از این در یکی از iMAC های این شرکت نیز بکار گرفته شده است IPS یا In-Plane Switching قابلیتی ست که اولین بار در سال 1996  توسط هیتاچی و برای بهبود عملکرد پنل های مبتنی بر TFT در آن سال ها ابداع گردید

فناوری پیشرفته ای که هر دو نکته منفی پنل های LCD نسل های اول یعنی مشکل در تولید صحیح رنگ ها و محدودیت زاویه دید را مورد توجه قرار داده است

عملکرد این تکنولوژی در مقایسه با فناوری TN که در LCD های معمولی بازار دیده می شود بطور خلاصه بدین صورت است که بجای قرار گیری کریستال های صفحه نمایش به فرم عمودی این کریستال ها به صورت افقی جایگذاری شده و میدان الکتریکی به دو انتهای هر رشته اعمال می گردد

بدین ترتیب کریستال ها در هر جفت الکترود بشکل موازی قرار می گیرند و با چرخش هماهنگ خود در هنگام لمس صفحه نمایش منجر به عبور نور بیشتری گردیده و در نتیجه علاوه بر ایجاد کنتراست بالاتر، رنگ های زنده تری نیز تولید می گردد در این روش البته بجای یک ترانزیستور موجود در فناوری TN می بایست از دو ترانزیستور استفاده گردد که این موضوع اندکی در مسئله مصرف انرژی تاثیر گذار خواهد بود

تبلت چیست؟

تبلت چیست؟





به رایانه های قابل حملی که سیستم ورود اطلاعات آن بوسیله ی صفحه ی لمسی (toch screen) است تبلت گویند. از ویژگی های بارز آن می توان به شکل و سایز منحصر به فرد و ارتباط بیسیم و قابلیت اتصال آن به شبکه های محلی یاد کرد. همچنین تبلت ها دارای سیستم عامل های گوناگونی هستند که بعضی از آنها مانند مانند سیستم اپل (ios) ویا اچ پی (webos) مختص محصول خود آن شرکت هستند، اما اکثر تبلت ها از سیستم عامل های ارائه شده توسط شرکت های تولید کننده نرم افزار استفاده می کنند که در این زمینه می توان به سیستم windows 7 از ماکروسافت و یا android گوگل اشاره کرد.
تاریخچه
پروژهای که در سال 1989 در مرکز مطالعات شرکت اپل شروع شد، اولین بار در سال 1993 با نام newton به بازار عرضه شد،اما گام دوم تکمیل این محصول را باید ازآن شرکت مایکروسافت دانست که در سال 2001 به ارائه سیستم عامل xp با نام تبلت پرداخت.همچنین برای اولین باری بود که نام تبلت به آن اطلاق شد و باید ریشه ی این اسم را در شرکت مایکروسافت دانست نه اپل. از ویژگی های این محصول ماکروسافت می توان به قلم نوری و صفحه لمسی که امکان تایپ دستی را بر روی آن فراهم می آورد اشاره کرد. این مدل را می توان آغازگر ورود برندهای دیگر بجز اپل ، ابداع کننده ی در آن زمان منزویش دانست. اما در نهایت سال 2010 را باید سال ورود باشکوه اپل به بازار تبلت دانست . اتفاقی که هواداران بیشمار اپل مدتها منتظر آن بودند بالاخره در این سال تحقق یافت و اپل توانست با اقتدار کامل سکان هدایت بازار این محصول را بار دیگر در دست گیرد.
محاسن و معایب : 
مزیت تبلت نسبت به نوت بوک و البته نت بوک وزن و سایز آن است که امکان استفاده از آن را در شرایط های گوناگونی چون هنگام نشستن بر روی مبل، در حال دراز کشیدن و یا حتی هنگام راه رفتن به راحتی هر چه تمام تر فراهم می آورد.
اما در مورد معایب این محصول می توان به صفحه ی لمسی آن اشاره کرد که علاوه بر آنکه در موقعیت های مختلف در معرض آسیب دیده گی قرار دارد امکان تایپ با آن را بسیار دشوارتر از کیبرد های سنتی کرده است . همچنین این دستگاه نسبت به نت بوک ، لپ تاپ و pcها دارای قدرت پردازش پایین و به تبع امکانات و کاربری کمتری است .
سیستم عامل : 
همانطور که در بالا اشاره شد این محصول در بازار خود سیستم عامل های(os) گوناگونی می بیند که می توان از ios, android,windowsبه عنوان مطرح ترین ها اشاره کرد.با ورود ipad در سال 2010 که سیتم عامل ویژه اپل (ios) بر آن نصب بود ios توانست با فروش خوبی که در این محصول داشت به تنهایی بیش از 90 درصد سهم سیستم عامل ها را به خود اختصاص دهد . اما در طی یکسال گذشته شرکت گوگل که به تازه گی توانسته عنوان برترین برند سال 2011 را کسب نماید بی کار ننشسته و با ارائه ورژن های مختلف از آندروید با نام" هانی کام" توانسته رشد خوبی را در این زمینه داشته باشد.موسسه ی آمار و اطلاعات بین المللی (IDC)در آخرین گزارشات خود، سه ماهه ی سوم2010 را با داشتن 93 درصد از آن iOS دانست، این در حالی است که در این دوره android حضور قابل توجهی در بازار نداشته است. اما در سه ماهه آخر 2010 با ورود گلگسی تب سامسونگ که اصلی ترین مجرای عرضه آندروید به حساب می آید توانست 17 درصد بازار را بدست آورد. همچنین xoom Motorola با آنکه از اصلی ترین ارائه دهندگان آندروید به حساب می آید در سه ماهه ی نخست 2011 تنها 3/2 درصد از سهم بازار را کسب کرد، که به عقیده ی برخی کارشناسان این میزان شکستی برای Motorolaبه حساب می آید. گرچه همچنان اپل با در اختیار داشتن بیش از 60 در صد همچنان در صدر قرار دارد ولی نسبت به سال گذشته 30 درصد از سهم خود را به گوگل تقدیم کرده است.
اما در مقام مقایسه می توان داشتن طراحی زیبا ، سادگی، قابلیت airply و از همه مهم تر ویژگی های سخت افزاری مناسب را از ویژگی های سیستم عامل اپل دانست و در مقابل سیستم آگاه سازی آسان، مولتی تسکینگ کارآمد،صفحه خانگی مناسب ،ابزار های منحصر به فرد دوربین و در نهایت خرید آسان برنامه ها روی مرورگر و بدون نیاز به هماهنگ سازی را از عوامل متمایز کننده آندروید دانست.
بازار جهانی فروش تبلت : 
در حال حاظر اپل با داشتن نزدیک به 80 درصد از سهم بازار یکه تاز این عرصه است. جدی ترین رقیب آی پد یعنی گلکسی تنها 4 درصد این بازار را در اختیار دارد. اما با گسترش و تکمیل سیستم عامل گلکسی (آندروید) که در حال حاضر در زمینه گوشی های همراه توانسته سهم قابل توجهی را از اپل بگیرد انتظار می رود در زمینه تبلت هم این روند ادامه پیدا کند ودر آینده ای نه چندان دور شاهد گسترش بازار فروش تبلت های آندرویدی باشیم
تبلت در ایران : 
در ایران نیز تبلت عضوی تازه وارد در بازار ITمحسوب می شود. اما با توجه به موج فراگیری که در سطح جهان ایجاد شده ایران را نیز تحت تاثیر قرار داده و در آینده ای نه چندان دور می توان استقبال خوبی را از تبلت ها شاهد بود.
در اولین سنجی صورت گرفته در باشگاه اسپیرو با موضوع شاخص محبوبیت برند در بازار تبلت در هفته سوم مرداد ماه 90 آی پد رهبر بازار تبلت توانسته است با کسب 50 درصد در جایگاه اول قرار گیرد مقامی که گرچه برترین جایگاه است اما شاید از آی پد انتظار کسب درصد ی بیش از این برود ، ولی از دلایل تفاوت درصد سهم اپل نسبت به بازار جهانی را می توان مشکلات گمرکی و ورود نه چندان آسان این برند به بازار و به تبع نداشتن نماینده رسمی و خدمات پس از فروش آن نماینده دانست. اما سامسونگ برند کره ای که سالهاست با ارائه سبدی نسبتا کامل و با کیفیت در زمینه لوازم الکترونیکی اعم از گوشی های موبایل، لوازم خانگی و صوتی و تصویری و خدمات پس از فروش مناسب توانسته اعتماد مشتریان ایرانی را جلب کند در زمینه تبلت هم دارای موفقیت نسبی بوده و با کسب 29 درصد در جایگاه دوم این نظر سنجی قرار گرفته است . همچنین ایسوس که با ارائه تبلت با قابلیت اتصال به کیبرد جانبی اش، مشکل برخی کاربران که برایشان کار با صفحه لمسی دشوار است را آسان نموده توانسته با کسب 18 درصد در جایگاه سوم قرار بگیرد.

 

 


 

 آینده تبلت : 
موسسه تحقیقات و مشاوره ای isuppli در تازه ترین گزارشات خود رشد تبلت در سال 2015 را 1200 درصد اعلام کرد. رهودا الکساندر مدیر پژوهشی این موسسه معتقد است که سه موج باعث گسترش بازار تبلت ها می شود .موج اول به عرضه ی ای پد و سیل تقاضا برای آن در سال 11-2010 مربوط می شود. موج دوم مربوط به ورود سیستم عامل آندروید به عرصه تبلت ها و در نهایت هم موج سوم در سال 2013 منجر به ظهور windows که عاملی اساسی برای ورود تبلت ها به باراز رایانه هاست به وقوع می پیوندد. الکساندر فروش تبلت در سال 2010 را 17.4 میلیون دانست وپیش بینی کرد که این مقدار به 242 میلیون در سال 2015 برسد. همچنین وی معتقد است که در سال 2013 که سیستم عامل های ویندوز و لینوکس به کمال خود می رسد و دیگر شاهد حضور اپل در مقام رهبری بازار تبلت نخواهیم بود مگر آنکه اپل مجددا بازار را با محصول جدید دیگری شگفت زده کند
همچنین در پیش بینی که توسط کارگروه تخصصی مدیریت ومهندسی الکترونیک در امریکا(forrester) منتشر شده است، میزان سهم رایانه های شخصی ، لپ تاپ ، نت بوک و تبلت ها را در بین سالهای 2008 تا 2015 مورد بررسی قرار داده استاز نکات قابل توجه در این پژوهش می توان به کاهش سهم pc ها از 45 در صد به 18 درصد در سال 2015 اشاره کرد که این میزان سهم در اختیار تبلت ها قرار خواهد گرفت .همانطور که در نمودار مشخص است سهم تبلت در سال 2010 تنها 6 درصد بوده است اما در سال 2015 این رقم به 23 درصد خواهد رسید. نکته قابل توجه در این پژوهش ثابت ماندن سهم لپ تاپ و نت بوک ها در بازار است
همانطور که دیدیم تبلت پدیده ای نو ظهور در عرصه IT قلمداد می شود .اما در مورد آینده تبلت و نقش آن در بازار IT دو نظریه از سوی کارشناسان این حوزه مطرح است . نظر اول این است که آیا این محصول می تواند همانند لپ تاپ ها که با ورودشان از سهم بازار pc ها کاسته و با ارائه قابلیت های آسان تر ی همچون وزن کم، ابعاد کوچک و حمل آسان و... روز به روز آنها را منزوی تر نماید، تبلت ها هم می توانند جایگزین لپ تاپ ها گردند. اما عده ای دیگر از کارشناسان بر این عقیده اند که جنس حضور تبلت ها با انواع پیشین رایانه ها متفاوت است و هیچ گاه نمی توان از آنها چنین انتظاری داشت و باید پذیرفت که تبلت کالایی است که هیچ گاه نمی تواند کارایی یک رایانه را داشته باشد، بلکه دستگاهی است که تنها برخی از قابلیت های رایانه را برخوردار خواهد بود.اما اینکه نظر و پیش بینی کدام دسته از کارشناسان در مورد تبلت ها صحیح است موضوعی است که تنها با گذر زمان مشخص خواهد شد.