...SILICONVALLEY

...SILICONVALLEY

شما علاوه بر این مطالب با استفاده از جعبه لینک میتوانبد فیلم های تکنولوژی جدید را از اپارات با دسته بندی موضوعی مشاهده نمایید!
...SILICONVALLEY

...SILICONVALLEY

شما علاوه بر این مطالب با استفاده از جعبه لینک میتوانبد فیلم های تکنولوژی جدید را از اپارات با دسته بندی موضوعی مشاهده نمایید!

برش پلاسما - برش فلزات بدون مرز قطر! + فیلم

برش پلاسما

پلاسما حالت چهارم ماده است که در دماها و ولتاژ های بالا رخ می دهد مثل رعد و برق که میلیون ها درجه قدرت دارد .

حال تصور کنید دستگاهی داشته باشید که با اتصال به برق شهر 220 ولت در خروجی 350 ولت 5 امپر دهد . این دستگاه دارای یک قسمت منبع تغذیه یا برق و دوسیم + و - است که به اصطلاحا "نازل " متصل می شوند . اما نازل چیست ؟


در عکس بالا مشخص می شود نازل به سیم - خروجی دستگاه و فلز مورد برش به + دستگاه وصل میشود . سپس مثل زمانی که رعد و برق در اسمان ایجاد می شود ابتدا گاز  محافظ میله تنگستن که برای خنک کردن و ادامه قوس است پمپ شده و مثل جرقه زن گاز یا فندک منبع تغذیه انرژی بالایی به درون نازل متصل می کند و بوووم !!!

جرقه ای ایجاد می شود مثل رعدو برق با این تفاوت که دائما وصل است و دمای بالایی دارد که همه چیز را ذوب میکند . دقت کنید جنس نازل از تنگستن است که رشته لامپ هم از همان نوع است و دمای بالا را تحمل می کند .


فیلم اموزش ساخت پلاسما در خانه :


نکته : اتصال مغزی مداد اتوماتیک یا اتد با ورق الومینیوم نازک جرقه ایجاد میکند که دمای بالایی دارد و باعث ذوب ورق و پیش روی میله میشود . منبع حداقل 24 ولت 3 امپر است . مثلا اگر منبع 24 ولت 10 امپر که حدود 80 هزار تومن در جعبه فلزی به فروش میرسد الومینیوم با قطر 3 برابر را برش میدهد . دقت کنید دستگاه پلاسما صنعتی اینگونه کار نمیکند و دستگاه با یونیزه کردن (بالا بردن دمای گاز با جرق برق یا قوس) گاز بین فلز و نازل را پلاسما که دمای بالای ان همه چیز رو می بره .

از پلاسما در ساخت موتور موشک پلاسما و لیزر استفاده می شود .




پودر فلش - اموزش ساخت ترقه کم خطر !- با فیلم !

پودر فلش یا پودر ترقه کم خطر +فیلم


*این مطلب طریقه ساخت یک ترقه خطرناک نیست *


پودر فلش یکی از کم خطر ترین و می توانم بگویم راحت ترین و زیبا ترین  پودر اتش بازی دنیاست .  دلیل نامگزاری "پودر فلش "  بر روی این ماد ساده نور زیاد ان در هنگام واکنش و سوختن الومینیوم مو جود در ان است . باید با زهم تاکید کنم مطلب طریق ساخت یک ترقه پر صدا یا خطرناک نیست . در قدیم برای عکس برداری به دلیل نبودن لامپ فلش از این ماده استفاده میشده .


طریقه ساخت :

3 ماده اصلی در ان وجود دارد :

1- پودر الومینیوم

2- پودر پتاسیم پر منگنات

3-پودر گوگرد


وحشت نکنید!!!!


هر سه را به راحتی می توانید تهیه کنید و لذت ببرید و مواد کم یابی نیستند  . 

2 راه برای تهیه مواد دارید .

 اول به سراغ یک عطاری قدیمی و مجهز بروید و پودر گوگرد را بسته ای حداکثر 1000 تومن و پودر پتاسیم پر منگنات بسته ای حد اکثر 3000 تومان خریداری کنید . بعد به سراغ مغازه شیمیایی فروشی یا مواد ازمایشگاهی بروید و پودر الومینیوم ایرانی بسته ای 15000 تومن بخرید . المانی و جنس مرک ان حدود 25000 تومن اب می خورد . 


راه دوم اینکه هرسه را از مغازه های فروش مواد شیمیایی یا مواد ازمایشگاهی بخرید که راه جالبی نیست و ممکن است هزینه وبالا برود و بر شما منت بگزارند که کیلویی فقط می فروشیم !!!


نکته : اگر اهل اصفهان هستید خیابان مسجد سید پس از چهار راه پنج رمضان به شیمیایی فروش ها میرسید . این افراد خود به قول معروف تخم شیمی هستند پس دروغ نگویید ! محض اطلاع گفتم .



اما باید قبل از یاد گیری ترکیب کردن سه ماده به شما خواص و هشدار های لازم رو بدهم .


پتاسیم پر منگنات : اکسید کننده قوی و اسید ساز قوی به رنگ ارغوانی بطوری که در فیلم ها برای اینکه لباس ها 100 سال قدیمی و کهنه و پوسیده شود این ماده را با اب محلول می کنند و به لباس ها میزنند و سپس لباس را با وایتکس می شورند و لباس 100 سال قدیمی میشود!!!!هرگز این ماده را با اب محلول نکنید و هنگام کار با ان دستکش و ماسک  و حتما عینک محافظ بگذارید .  اما دلیل اینکه عطاری ها این ماده را دارند این است که در مرغداری ها این ماده مثل اسفند دود شده و دود ان ضد سرما خوردگی و عفونت است ! اگر عطاری از شما دلیل خریدن این ماده را پرسید شما بگویید برای مرغداری می خواهید و بس !!!!  در صورت مالیدن به دست شما باید با صابون دست خود را بشویید و با سنگ پا هم اثر انرا از بین ببرید وگرنه روی پوست شما لکه مشکی رنگ موقت ایجاد می کند .


گوگرد: در شیمی به ماده اتش افروز معروف است . در دهانه های اتش فشان ها این ماده به صورت گاز وجود دارد و تنفس ان ریه شمارا میخورد و سوزش در نواحی بینی و حلق ایجاد میکند . دقت کنید این ماده هم شوخی نیست . سمی است و در 50 تا 90 درجه ذوب شده و زرد رنگ است . دود ان با مخاط بینی شما ترکیب و اسید می سازد! ان هم اسید اب باطری ماشین یا h2so4 که شوخی نیست . بوی بد ان روی لباس شما می ماند و تا ان را نشویید  نمی رود .  ان را با اب ترکیب نکنید . بوی دود ان اندکی شما را یاد ترقه کبریتی می اندازد .


الومینیوم : پودر ان اندکی گران و استشمام ان سوزش اور است . ولی در کل بی خطر است . اگر پودر ان گیرتان نیامد می توانید الومینیوم فویل گاز یا غذای نازک بخرید و انرا در میکسر یا اسیاب قهوه بریزید و پس از 15 دقیقه پودر میشود ولی تکرار میکنم پول خودرا جمع کنید و انرا از بازار تهی کنید زیرا تولید ان سخت و پردرد سر است .



ترکیب مواد : 

ابتدا یک قاشق چای خوری برمیدارید به علاوه یک هونگچی کوچک که اگر اهل اصفهان هستید از میدان امام میتوانید فلزی انرا به قیمت 5 تومن بخرید. اگر هم که نه از پلاسکو ها و جاهایی که مواد پلاستیکی می فروشند یکی تهیه کنید که خیلی کاراست . سپس پتاسیم پر منگنات و گوگرد را باید بکوبید تا حسابی پودر شود . ماسک و دستکش و عینک یادتان نرود که عینک از همه مهم تر است . معمولا گوگرد پودر شده است ولی پرمنگنات خیر. نحوه کار با هونگ هم نباید مواد را بکوبید درضمن مواد را جدا جدا بکوبید و منظور من از کوبیدن این است که دسته هونگ را با فشار دست خود در هونگ بچر خانید تا مواد پودر شود و به بیرون نریزد . معمولا هونگ های سنگی کوچک بهترند . پس از پودر شدن مواد ان هارا به درون ظرف جداگانه بریزید . سرانجام نصف قاشق چایخوری گوگرد را در یک ظرف کوچک بریزید و بعد 1.5 قاشق چایخوری الومینیوم را با 1 قاشق پتاسیم پر منگنات در همان ظرف بریزید . در اخر در ظرف را ببندید و انرا تکان دهید تا خوب مخلوط شود !


تمام است برای تست مقدار کمی از انرا در فویل الومینیوم کوچکی بریزید و در محیط باز مثل پشت بام و حیاط و در حالی که زیر فویل شما یک سنگ است و شما یک عینک دودی جلوی چشم خود دارید انرا اتش بزیند . درشب همه جار روشن میکند و زیباست . اگر مقداری صدای خفن و البته غیر مردم ازار می خواهی انرا در یک فویل نیمه زخیم بگزارید و فویل را بپیچانید و در درون اتش بیندازید . 


شرح واکنش : الومینیوم با پتاسیم پرمنگنات واکنش داده و گوگرد نیز اتش افروزی میکند و در زمانی که الومینیوم می سوزد نور زیادی ازاد میشود و در واقع الومینیوم به کمک پتاسیم پرمنگنات اکسید سریع میشود و یا نی سوزد . توجه کنید پتاسیم عنصری قوی و واکنش گر است مثل سدیم که با هر ماده ای ترکیب شود یک ماده قدرتمند اتش زا مثل پتاسیم نیترات KNO3  ماده اولیه باروت تشکیل میدهد.


اموزش ساخت فیتیله فلزی با مواد گفته شده :

مقداری پور گوگرد و پتاسیم پرمنگنات جوریکه دوبرابر گوگرد پتاسیم پرمنگنات باشد در یک تکه فویل بلند بریزید و انرا پخش کنید و فویل را مثل لوله بپیچانید تا پودر محفوظ شود . حال یک طرف فویل را اتش بزنیر با فندک یا ... و طرف دیگر را در پودر فلش قرار دهید زیبا می سوزد مثل یک فشفشه  و البته خاموش هم نمیشود و می ترکد .




 اموزش ساخت فیتیله نخی :

مقداری پودر سر کبریت را با اب  ترکیب و اگر خواستید مقدار کمی فسفر قرمز هم که روی بدنه کبریت قرار دارد در ان بریزید و یک نخ کاموای کلفت درون ظرف بیاندازید و هم بزنید . در ضمن سر کبریت را نیز با انبردست و یا دمباریک پودر کنید. در کبریت پتاسیم نیترات با فسفر قرمز و گوگرد واکنش می دهد و روشن می شود . حال ما ان فرمول را در نخ کاموا وارد کردیم و با گذاشتن نخ کاموا در افتاب یا دمای اتاق بعد از چند ساغت خشک شده و با اتش زدن ان میتوانید پودر خودرا روشن کنید .


فیلم اموزش عملی ساخت پودر فلش :


**در فیلم گوگرد حذف گردیده و به جای ان پودر منیزیم اضافه شده . توجه کنید پودر منیزیم هم قابل خریدن از مواد ازمایشگاهی فروش ها هستش و یا می توانید نوار انرا تهیه (نوار منیزیم) که بی خطر هستش و خودتان انرا با میکسر و ... پودر کنید .**